#1 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisaenanne - WaarBenJij.nu #1 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisaenanne - WaarBenJij.nu

#1

02 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zoals iedereen weet zijn we woensdagavond goed aangekomen. Helaas hadden wij een ietwat asociale vrouw naast ons zitten in het vliegtuig, maar gelukkig was de vlucht maar 11,5 uur.

Donderdag werd onze auto gebracht, een nieuwe Hyundai I10: prima autootje! Voor de vrouwen makkelijk in te parkeren dus. Aangezien ze hier links rijden, het stuur in de auto rechts zit en de richtingaanwijzer en ruitenwisser precies aan de andere kant zitten hebben we al veel fun gehad in de auto. Ook moeten ze hier op een doorgaande weg allemaal met hun neus naar dezelfde kant geparkeerd staan, anders schijn je een boete te krijgen. Erg eensgezind dus. (: Ook veel hellingproeven doorstaan, zonder krassen en deuken (overleefd dus).

We hebben al kennisgemaakt met onze collega’s bij Salesian Life Choices en zijn afgelopen zaterdag naar een presentatie wezen kijken in het Slaven Church Museum. De presentatie werd gegeven door 10 middelbare scholen waar kinderen op zitten uit de townships. Deze kinderen hadden de opdracht gekregen een positieve foto te maken over democratie in Zuid-Afrika. De kinderen hadden zelf een stukje muziek gekozen die tijdens het zien van de foto werd afgespeeld. Zij vertelden bij hun foto waarom zij hiervoor hadden gekozen en wat zij later wilden worden. Ook waren er een aantal gastsprekers die zelf uit townships kwamen en die uiteindelijk een universitaire opleiding hebben genoten.
In de jaren 60 werden alle donkere en getinte mensen uit de stad verbannen naar de zo nu genoemde townships. Dit is pas sinds 1994 veranderd, vrij recent dus. Life Choices is sinds 2005 bezig om de mensen in de townships een betere toekomst te geven. Dit doen zij door gezondheidsvoorlichting over HIV en safe sex; psychische 1-op-1 ondersteuning en coaching; ondersteuning, coaching en trainingen voor families, alleenstaande moeders en middelbare scholieren. Life Choices gelooft dat ‘the key to succes’ ligt in de jeugd. De kinderen zijn de toekomst van morgen. Zij vinden het dus erg belangrijk deze groep te ondersteunen in hun dromen, moeilijkheden, maatschappelijke omstandigheden en het creëren van een veilige (leef)omgeving.
We vinden het erg mooi om hieraan bij te dragen. Volgende week gaan wij met alle projecten die Life Choices biedt meelopen. Aan het einde van deze week zullen wij allebei bij een ander project geplaatst worden.
Ons huis staat in Greenpoint, vlakbij een aantal leuke winkelstraten, restaurantjes en strand. Helaas is het op dit moment erg koud, dus van het strand hebben we helaas nog niet kunnen genieten. Ook zijn alle locals erg vriendelijk en behulpzaam!

TaTa!

• 03 Augustus 2014 - 00:08

Gina:

Super meiden!! Organisatie klinkt leuk en uitdagend! Geniet ervan en veel succes! Kus

• 03 Augustus 2014 - 01:05

Dorien:

Leuk om te lezen meiden! Veel plezier!! (Mis je nu al Anne)

• 03 Augustus 2014 - 09:00

Jenny:

Leuk verslag!! Klinkt allemaal veelbelovend en ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Have fun!!

• 03 Augustus 2014 - 09:26

Rob En Gerrie:

Toppie leuk dit over jullie te lezen --spannend Maandag geniet eerst nog maar van je zondag -- kuuusss

• 03 Augustus 2014 - 10:33

Lisette:

Hoi meiden,

Wat leuk om jullie eerste avonturen op Afrikaanse bodem te lezen. Klinkt baie goed allemaal. En mooi om de achtergrond van het project wat uitgebreider te lezen zo! Alles Sal reg kom..
    Zet m op!

Liefs

• 03 Augustus 2014 - 11:27

Rob En Jacqueline:

Zo te lezen gaan jullie heel veel meemaken daar. Heel veel succes daarbij. Leuk om jullie te volgen.

• 03 Augustus 2014 - 13:33

Ab En Ingrid:

Leuk om even iets van jullie te lezen. Hele ervaringen, maar wel leuk. Benieuwd naar je werk. We hopen af en toe wat van jullie te horen of te zien.

• 05 Augustus 2014 - 23:33

Heleen:

Hoi Anne en Lisa, leuk om jullie op deze manier te volgen.
    Maak er een leuke tijd van! Ben benieuwd naar jullie verhalen.
    Een lieve groet uit Maassluis :)